Stuurhuis

Wat kun je doen bij een defect stuurhuis?

20 juni 2025
7 min leestijd
Glenn Roozing
Wat kun je doen bij een defect stuurhuis?

Als je één van de symptomen hebt opgemerkt, zoals vreemde geluiden, een zwaar stuur, verlies van stuurbekrachtiging of trillingen in het stuur, dan is de kans groot dat je stuurhuis niet goed werkt. Wacht in dat geval niet, maar onderneem onmiddellijk actie. Een defect stuurhuis beïnvloedt namelijk niet alleen het rijcomfort, maar kan ook gevaarlijke situaties op de weg veroorzaken.

Stappen om het probleem op te lossen

1. Laat het probleem professioneel diagnosticeren

Ga altijd naar een garage of specialist voor een grondige diagnose. Afhankelijk van het type stuurbekrachtiging wordt er op verschillende punten gelet:

  • Hydraulische systemen: Controle op defecte onderdelen (zoals de pomp of het stuurhuis zelf) en mogelijke vervuiling van het hydraulische systeem.
  • Elektrische systemen: Foutcodes worden uitgelezen om te bepalen of het probleem softwarematig of hardwarematig in het stuurhuis zit – beide zijn namelijk geïntegreerd in het onderdeel zelf.
  • Algemene controle: Er wordt gekeken naar mechanische speling, slijtage of andere afwijkingen die invloed kunnen hebben op het stuurgedrag.

Een juiste diagnose voorkomt onnodige vervanging en zorgt voor een effectieve oplossing.

2. Verzamel voertuiggegevens en neem contact op

Neem contact op met Auto Elect – dé specialist op het gebied van stuursystemen. Voor een snelle en juiste afhandeling is het belangrijk om:

    • Een duidelijke omschrijving van de klacht te geven.
    • Eventuele foutcodes mee te sturen (vooral bij elektrische systemen).
    • Het OEM-nummer van het stuurhuis of de stuurkolom te vermelden — dit is cruciaal om het juiste vervangingsonderdeel te identificeren.

3. Defect onderdeel aanleveren voor revisie

Bij het opsturen of aanleveren van het defecte stuurhuis:

    • Vul het Reparatieopdracht formulier zo volledig mogelijk in.
    • Verpak het onderdeel goed om extra schade te voorkomen.
    • Zorg dat het onderdeel compleet is om onnodige vertraging door demontage of ontbrekende onderdelen te vermijden.

4. Revisie en herstel

Wij testen alle aangeleverde stuurhuizen grondig op functioneren en specificaties:

    • Indien herstel mogelijk is, wordt het onderdeel gereviseerd en klaargemaakt voor retour.
    • Indien revisie niet mogelijk is, nemen we contact met u op voor een alternatieve oplossing.
    • Levertijden worden altijd gecommuniceerd bij ontvangst van het onderdeel.

5. Inbouw van het gereviseerde stuurhuis

Let tijdens de montage op het volgende:

    • Volg altijd de meegeleverde inbouwinstructie strikt op.
    • Controleer het complete systeem waar het stuurhuis deel van uitmaakt (zoals ABS-sensoren, stuurhoeksensor, laadsysteem).
    • Monteer het stuurhuis met de wielen in de rechtuitstand. Vermijd verdraaiing van het stuur tijdens (de)montage.

6. Inleren en kalibreren (vooral bij EPS-systemen)

Bij elektrische stuurhuizen en stuurkolommen is het inleren essentieel:

    • Voer een stuurhoekkalibratie uit indien een stuurhoeksensor aanwezig is.
    • Controleer via live data met een geschikt uitleesapparaat (zoals Autel) de stuurhoek en voedingsspanning.
    • Let op: een spanning onder 10V bij koude start en bijladen boven de 15V kan tot fouten in het systeem leiden. Controleer ook accu, dynamo en connectoren.
    • Blijvende foutcodes wijzen vaak op een probleem elders in het voertuig of een onjuiste inbouwprocedure.

Conclusie

Een defect stuurhuis is een serieus veiligheidsprobleem. Bij symptomen zoals zwaar sturen, vreemde geluiden of het wegvallen van stuurbekrachtiging is het belangrijk om snel in actie te komen. Een juiste diagnose, contact met een specialist, vervanging van het stuurhuis indien nodig én het correct inleren van het nieuwe onderdeel zijn cruciale stappen om jouw voertuig weer veilig en betrouwbaar de weg op te krijgen.